Bländaren

När jag först började med foto så var ju bländare och slutare begrepp som personer slängde sig med. ISO var inte lika vanligt även om jag såg begreppet i kamerans display. Här tänkte jag försöka beskriva vad bländaren är för något.

Bländaren är en del av objektivet. Bländaren är den rörliga del som styr hur stort hål som ljuset ska sippra igenom in till kamerans bildsensor. En stor bländare (bländaröppning) släpper igenom mer ljus och en mindre bländare släpper igenom mindre ljus.

En stor bländaröppning bidrar till att slutartiden kan kortas eller att ISO-talet kan sänkas. En kort slutartid gör att rörelser i bilden fryses. Vid handhållen kamera så är det lättare att få till en skarp bild om slutartiden är kort (mer om det i nästa inlägg). En annan effekt är att skärpedjupet i bilden blir kortare än vid mindre bländaröppningar (se nedan).

A-läget

Jag har en Nikonkamera och på den är A-läget det halvautomatiska läge där jag som fotograf kan fokusera på hur stor/liten bländaren ska vara samtidigt som kameran sköter kamerans slutartid. Från att tidigare haft det manuella läget eller någon av de automatiska lägena inställt (sport, porträtt, barn etc) så utgår jag numera nästan alltid från A-läget på kameran. Om jag i något särskilt läge vill fånga rörelser växlar jag om till kamerans S-läge där jag har möjlighet att styra kamerans slutartid samtidigt som kameran sköter bländaren automatiskt (slutaren och slutartider kommer i nästa inlägg). Kamerans M-läge (jag bestämmer bländare och slutare helt själv) använder jag fortfarande, men inte alls lika ofta som tidigare. Är rätt skönt att bara behöva fokusera på en faktor.

Märkning på objektiv

På ett fast objektiv, dvs. ett objektiv utan zoom, kan det exempelvis stå F2,8 eller 1:2,8. F:et står för Focal Length. Talet 2,8 står för hur stor bländaröppningen i objektivet maximalt kan vara i förhållande till objektivets brännvidd. Har du ett objektiv med en brännvidd på 50mm och maximalt bländartal på F2, så kan objektivet maximalt vara öppet 25mm. Med samma objektiv och bländare F4 kommer bländaröppningen vara 12,5mm. Personligen tycker jag det är intressant att veta vad som händer innanför skalet på objektivet, men det är inget viktigt att lägga på minnet. Med tiden får man in en känsla för när olika bländartal ska användas utan att fundera över de exakta millimetrarna.

Jag har också ett microobjektiv. Med det objektivet får jag möjligheten att ta bilder på väldigt nära håll. Här märker jag att maxbländaren i kameran minskar ju närmare jag kommer motivet. Trots att objektivet har ett maximalt bländartal på F2,8 hamnar det exempelvis på F4 när jag är riktigt nära mitt motiv. Detta måste vara kopplat till att kameran i sig har begränsningar som gör att objektivets maxbländare inte kan uppnås. Detta måste jag forska vidare i vad det beror på (eller om du vet – kommentera gärna!).

På mitt zoomobjektiv 18-300 har jag F3,5 – 5,6 angivet som bländartal. Det innebär att ljusstyrkan i objektivet förändras beroende på hur zoom:en är inställd. Har jag maximalt utzoomat så har jag tillgång till maxbländare på F3,5 och vid maximal inzoomning är maxbländaren F5,6. Sedan finns det zoomobjektiv med bara ett maximalt bländartal angivet, dvs. oavsett hur zoomen är inställd uppnås samma maxbländare. Detta brukar också visa sig i priset på objektivet.

Grundskala

Bländarskalan finns i en grundskala/huvudskala. Om jag hoppar ett steg i endera riktning i grundskalan motsvarar det en dubblerad alternativt halverad mängd ljus som släpps igenom objektivet. Sedan finns det också mellansteg i huvudskalan. På mitt objektiv jag nu har är det två mellansteg mellan varje steg i grundskalan nedan.

Bländarens grundskala på mitt objektiv är:
F1
F1,4
F2
F2,8
F4
F5,6
F8
F11
F16
F22

En del objektiv kan uppnå än högre bländartal (mindre bländaröppningar).

Skärpedjup

Skärpedjup står för hur stort område i bilden som upplevs som skarpt av ögat. Skärpedjupet utgår från en punkt där objektivet är fokuserat. Från denna punkt avtar skärpedjupet gradvis. I vilken takt det sker avgörs av bländarens inställning.  Ju mindre bländaröppning och längre slutartid desto längre skärpedjup. 

Vid exempelvis F22 får man till ett långt skärpedjup medan F1,8 och en kort slutartid ger ett kort skärpedjup. Bilden nedan är tagen med bländare f1,8, vilket ger ett kort skärpedjup och en väldigt suddig bakgrund.

Bilden nedanför är tagen med bländare f22 vilket ger ett längre skärpedjup med högre detaljåtergivning i bakgrunden som resultat.

Skärpedjupet påverkas också av hur nära motivet du befinner dig, antingen fysiskt eller genom att zooma in på motivet. Ju närmare motivet desto kortare skärpedjup. En bild över ett landskap ger inte ett kort skärpedjup även om bländartalet är inställt på F1,8 eftersom en stor del av motivet befinner sig på långt avstånd.

En förgrund och en bakgrund i förhållande till huvudmotivet kan också bidra till att skärpedjupet i bilden upplevs som stort . Kan vara ett bra trick vid exempelvis porträtt för att få in ett djup i bilden.

Sammanfattningsvis

Kort skärpedjup

  1. Stor bländare
  2. förgrund
  3. ju närmare motivet (även inzoomat) – desto kortare skärpedjup

Långt skärpedjup

  1. Liten bländare
  2. ingen förgrund
  3. ju längre ifrån motivet (inte inzoomat) – desto längre skärpedjup

 

3 Responses

Kommentera